Ik ben fotograaf. Wat moet ik met een blog?

Ik ben fotograaf. Waarom moet ik bloggen? Ik ben bezig met foto’s maken, beelden, niet teksten schrijven en bloggen. En waarover moet ik in vredesnaam bloggen?

Artiest: Ben Heine

Die vraag stelde een fotograaf met een nieuwe website me. Ik begrijp zijn reactie. Zakelijk bloggen lijkt tijdrovend en moeilijk en verloren tijd die anders besteed kan worden. Toch kan een bedrijf -van zzp’er tot multinational- dat een internetaanwezigheid wil opbouwen niet om bloggen heen. Bloggen is dé manier om met je bezoekers tot interactie te komen. Bovendien is Google erg gesteld op regelmatige bloggers.

Waarom de fotograaf blogt

Er zijn diverse redenen waarom je ook als fotograaf niet meer om bloggen heen kan. Als fotograaf mag in je portfolio alleen je beste werk staan. Perfectie moet overheersen. Een blog daarentegen helpt je de perfecte grenzen van je portfolio te overschrijden. Je kan persoonlijke projecten laten zien, foto’s die ‘mislukt’ zijn of anders dan wat je normaal doet, een andere kant van je professionele zelf dus.

Via een portfolio leren potentiële klanten je werk kennen. Maar ze willen geen zaken doen met je werk, ze willen zaken doen met jou. In essentie toon je met een blog dat je meer bent dan de man of vrouw die op het knopje van de camera drukt. Klanten vertrouwen je meer als je een blog hebt omdat ze geloven dat jij toegewijd bent, consistent en bereikbaar.

Google SEO hartje blogs

Er zijn nog meer redenen waarom je als fotograaf een blog zou moeten hebben. Redenen die ook niet-fotografen ter harte moeten nemen.

  • Mensen die foto’s of kunst kopen, zijn dol op artiesten die zichzelf durven zijn.
  • Google SEO draait om blogs. Een foto mag dan 1000 woorden waard zijn, Google SEO zoekt op woorden, niet op plaatjes.
  • Blogs zijn een simpele en gratis manier om te laten zien dat jij de expert bent die ‘zij’ zoeken. Deel jouw expertise!
  • Een blog is de meest directe manier om vanuit je website in contact te komen met (potentiële) klanten.
  • Door bloggen te combineren met social media zet je je website steeds meer op de kaart.
  • Mensen die je site betreden via je blog, hebben de neiging even te browsen. Zo leren ze je beter kennen.

Valkuilen

De valkuilen van bloggen zijn voor alle industrieën hetzelfde, van bakker tot fotograaf.

  • Inconsistentie in frequentie. Eerst 3 weken elke dag bloggen en dan 5 weken niks meer jaagt mensen van je site weg.
  • Inconsistentie in inhoud. Zoek op voorhand uit wat jouw gebied van expertise is. Beperk je tot enkele terugkerende hoofdonderwerpen . Als fotograaf moet je blog een boetiek worden, geen supermarkt.
  • Inconsistentie in onderwerp. Van een fotograaf verwacht men blogberichten over fotografie. Ga je plots recepten delen, dan verlies je zeker geloofwaardigheid.
  • Onvoldoende kennis van de doelgroep. Werk jij voor fotografen of voor mensen die een fotograaf nodig hebben? Je doelgroep kan breed zijn maar durf grenzen te stellen en vraag je af wat jouw publiek wil.
  • Alles willen vertellen. Blijf jezelf en probeer niet over alles te bloggen omdat een ander dat ook doet! Ben jij iemand die veel weet van belichtingstechnieken, geef daar advies over. Heb je vaak interessante ‘behind the scenes’ verhalen, deel die verhalen. Ben je een avontuurlijk fotograaf, praat over je reizen.

Een wand vol ideeën

Wie nu als fotograaf overtuigd is een blog toe te voegen aan zijn/haar site, kan nog steeds met de handen in het haar zitten. Want waar schrijft een fotograaf over?

De volgende lijst is samengesteld op basis van ervaring, gesprekken en gezond surfgedrag. Hoewel de onderwerpen gericht zijn op fotografie, kunnen anderen bedrijven hiermee ook inspiratie opdoen.

  • Fototoestellen: modern, historisch, bijzonder, etc.
  • Fototechniek: belichting, filters, etc.
  • Nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied
  • Fotografen die je bewondert en die jouw voorbeeld zijn/waren
  • Favoriete foto’s van jezelf of van anderen en waarom
  • Boeken, dvd’s, etc. die volgens jou onmisbaar zijn
  • Voorbereiding op je nieuwste project
  • Behind the scenes bij je huidige project
  • Mislukte foto’s of foto’s die anders zijn
  • Mensen die jouw hulp gevraagd hebben over fotograferen
  • Hoe jouw foto’s zich bewegen op social media
  • Welke socialmediamogelijkheden er zijn voor fotografen zoals jij
  • Reviews van sites die je helpen met de verkoop van foto’s
  • Opinies en meningen over gebeurtenissen en de foto’s die erbij horen
  • Belangrijk nieuws uit de foto-industrie en de gevolgen voor de consument
  • Tips voor het fotograferen van specifieke events zoals Kerstmis of vuurwerk of de eerste babyfoto’s
  • Inzichten (over jezelf, over fotografie, over anderen) die je opdeed tijdens een project
  • Workshops en beurzen die je bezocht hebt

Oefening baart kunst

Allerbelangrijkste is je realiseren dat je fotograaf bent. Jij zegt vaak meer met beelden dan met woorden. Weet je van jezelf dat je geen schrijftalent hebt, beperk je tekst dan tot een maximum van 10 tot 15 regels. Vergeet niet dat net als fotograferen bloggen geoefend moet worden. Blog vers, origineel en op reguliere basis en je bent goed bezig.

Succes met bloggen, fotografen, en als ik jullie kan helpen met wat gratis tips, laat het me weten!

Leuk? Boeiend? Mooi? Vertel het je vrienden!

AnjaVG

Content professional at Tekstbureau Van Ginneken
Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.

Latest posts by AnjaVG (see all)

Over AnjaVG

Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.
Boekenlegger op de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>