Marketing tijdens de Adrillen

Adrillen, een jaarlijkse Allerheiligenmarkt in Winschoten, Oost-Groningen. Ondanks het regenweer is het gezellig druk. Marktkramers van allerlei pluimage zijn aanwezig en winkels halen alles uit de kast om de vele locals en toeristen naar binnen te lokken. Er is straattheater, muziek en kermis.

 

 

Ik loop door de Langestraat, op weg naar de rotonde wanneer twee jonge meiden met foldertjes me tegemoet komen. Instinctief mijd ik oogcontact en denk heel hard: nee, ik wil geen foldertje.

“Mag ik u een folder aanbieden?” vraagt ze met zachte stem en lieve glimlach.

“Nee, dank je”, antwoord ik vriendelijk en ik loop verder.

Maar hun vraag blijft hangen. Mijn hoofd glijdt onbewust in werk-modus en ik overweeg hen terug te roepen. Niet vanwege dat foldertje maar om hen te vertellen dat ze meer succes zullen hebben als ze het anders aanpakken.

‘Mag ik u een folder aanbieden?’ is vriendelijk maar de meeste mensen reageren instinctief met nee. We worden al wekelijks overstelpt met reclamefolders. We zijn gezellig aan het winkelen. We willen geen folders. Folders zijn spam, ‘afvalbakvoer’.

Crisis of niet, de Nederlander wil korting.

“Mag ik u een korting aanbieden?” Eigenwijs als ik ben, zou ik nog steeds nee zeggen maar heel wat andere mensen zouden de oren gespitst hebben. Korting is interessant. En mensen met gespitste oren, die willen naar je luisteren. Dat is marketing: zorgen dat potentiële klanten naar je luisteren. Hoe doe je dat? Door te luisteren naar je doelgroep en hun taal te spreken. Wat willen ze? Wat is hun probleem? Waar hebben ze behoefte aan?

Asjeblieft!

Een andere tactiek die de dames hadden kunnen inzetten, is de asjeblieft-tactiek. Wie lief glimlacht en “asjeblieft” zegt terwijl hij/zij je iets aanreikt, heeft vaker succes. Mensen nemen aan wat geboden wordt. Dat is een cultureel ingebakken reactie. Van kinds af aan leren we accepteren wat ons met een vriendelijk asjeblieft aangeboden wordt. Dat iemand een stapje achteruit doet, gebeurt niet vaak. Een wat assertiever persoon zegt wellicht een vriendelijk “nee, dank je”. De meeste mensen zullen echter accepteren en zich dan pas afvragen wat ze in de handen geduwd kregen.

Ook dit is een marketing, hoewel naar mijn mening opdringerig en negatief als het niet met finesse en vriendelijkheid uitgevoerd wordt. Mijn ervaring is dat mensen die overdonderend overtuigd zijn van hun product of dienst dit soort marketing gebruiken.

Beste wereld, kijk eens wat ik jullie geef. Hoe kan je hier niet van houden? Weet je wel hoeveel beter het leven wordt met mijn product/dienst ? Doelgroeponderzoek is nutteloos; de wereld is mijn speelterrein!

Mister Bombastic

In gedachten verzonken loop ik verder. Een bombastische stem schudt mij uit mijn gemijmer.

DE BESTE VIS VAN DE MARKT! LEKKERE ZOUTE HARINGGGGG!

De laatste kraam in de rij is druk bezocht. Hoewel deze visboer weinig assortiment heeft, staat er een vrolijk groepje wachtenden én eters te genieten van visgeuren.

ALLEEN HIER DE LEKKERSTE ZOUTE HARING!

De stemmen van de visboeren zijn hard, dragen ver en stralen van zelfvertrouwen. Dat moet wel goede vis zijn! Maar is dat ook zo? Want hard schreeuwen verkoopt, dat blijkt, maar dat maakt je product nog niet goed.

Overschreeuwen

Ik realiseer me dat ook dit een marketing in uitvoering is. Een vorm van marketing die vóór de komst van content marketing, story telling en customer engagement veelvuldig gebruikt werd. Schreeuw via krant, tijdschrift, televisie en radio dat jij het beste product hebt, en de klant komt wel. Er zijn nog steeds bedrijven, groot en klein, die op deze manier hun marketing inrichten.

Vergelijk het met een concertzaal. De schreeuwers zullen zo hard mogelijk proberen te zingen om zelfs de mensen op de laatste rij te bereiken. Dat ze daarbij de mensen op de eerste rijd wegjagen, boeit niet zo want dan schuiven alle rijen naar voren en kunnen ze weer nieuwe mensen bereiken. Dat is, tot de concertzaal leeg is.

Content marketing daarentegen wil de eerste drie rijen bereiken. De mensen die uren in de rij stonden, de fans. En dat willen ze doen door een product of dienst zo goed neer te zetten dat er een positief golfeffect door de zaal gaat, tot de achterste rij. Social media is bij uitstek de zee die die golf draagt. Tot ver buiten de concertzaal.

En de zon gaat onder

Ik eindig met wandeling over de Adrillenmarkt in de rust van een parkje, waar ik wacht op mijn vriend die zo meteen zijn werkdag beëindigt. Ik kan de markt niet meer zien of horen omdat ik nu te ver weg zit. Achter dreigende regenwolken gaat de zon langzaam onder en een bijzondere wandeling kan afgesloten worden.

Leuk? Boeiend? Mooi? Vertel het je vrienden!

AnjaVG

Content professional at Tekstbureau Van Ginneken
Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.

Latest posts by AnjaVG (see all)

Over AnjaVG

Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.
Boekenlegger op de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>