Like en share acties op facebook: mag het?


Consternatie op de pagina’s van twee Facebook vrienden van Tekstburau Van Ginneken. Vriendin M.  deelt een foto van facebookgroep Hoaxmelding waarin staat dat Like en Share acties van Facebook niet mogen. Vriend J. gaat nog een stapje verder en dreigt iedereen die meedoet aan deze acties in een poging iets te winnen, als vriend te verwijderen. De frustraties komen los.

Wat is er aan de hand en wat kan een bedrijf dat Facebook gebruikt als marketing tool hiervan leren?

Like en Share acties op Facebook: mag het? Of toch niet? Wat Hoaxmelding beweert, is in ieder geval niet geheel correct. Like en Share acties mogen van Facebook wel degelijk!

Wat volgens de regels van Facebook NIET mag is een voorwaarde verbinden aan Like en Share.

“You must not condition registration or entry upon the user taking any action using any Facebook features or functionality other than liking a Page, checking in to a Place, or connecting to your app. For example, you must not condition registration or entry upon the user liking a Wall post, or commenting or uploading a photo on a Wall.”

M.a.w. “Like, deel en maak kans op”, dat mag niet, zoals Dutch Cowboys in de blogpost “Wat iedereen moet weten over Facebook win-acties” helder vertelt.

Maar waar wringt dan het schoentje?

De irritatie komt vooral voort uit mensen/accounts die alleen nog maar op Facebook lijken te zitten om iets te winnen. Je ziet amper statusupdates van ze, geen berichten, geen hoe-gaat-het-met-mij. Dit doet afbreuk aan het doel van Facebook, zo zeggen trouwe gebruikers,  en zorgt voor heel veel spam die niet weggefilterd kan worden.

Voor jou als bedrijf lijkt het leuk zo’n actie te starten. Je krijgt er zoveel respons op omdat mensen iets gratis krijgen, zo lijkt het in eerst instantie. Maar dit effect neemt heel snel af.

Hier zijn 5 redenen waarom je voorzichtig moet zijn met Like en Share.

1. Niet alle deelnemers zijn zichtbaar. Delen vanuit een account met beperkte privacy beperkt wie het plaatje kan zien. De prijzen weggevende bedrijfspagina ziet niet dat jij gedeeld hebt dus maak je geen enkele kans om te winnen.

2. Facebook spam overheerst. Een bedrijf geeft niets weg uit de goedheid van het hart. Like en share acties zijn vermomde reclame. Spam die fans met allerlei tools proberen te omzeilen maar via hun vrienden toch binnen krijgen. Als dit keer op keer gebeurt, krijgen steeds meer mensen aversie wat betreft het bedrijf.

3. Je krijgt er niet meer likes door. Ooit was het zo dat je een pagina moest liken om een foto te kunnen delen. Dat is niet meer zo. Als je als bedrijf daar toch om vraagt tijdens de win-actie, kan je er op rekenen dat een groot deel van die ‘likers’ weer verdwijnt zodra de actie voorbij is.

4. Er wordt over je gepraat. Maar krijgen ze je boodschap mee? Willen ze meer weten? Worden ze klant van je? Als dat niet zo is, dan ben je je doel voorbij geschoten. En het kan nog erger als er een omslagpunt komt waarbij er over je merk gepraat wordt maar alleen nog in negatieve termen.

5. Loop je het risico? Like, deel en win-acties zijn leuk maar je bedrijf heeft er pas baat bij als je klanten kan winnen. Steeds meer mensen vinden de weg naar het Facebook meldingspunt waar de door spam moe getergde ‘vriend’ kan lezen hoe hij of zij een bedrijfspagina die regels breekt, kan melden. Is het vinden van een paar klanten het risico waard dat je pagina door Facebook gesloten wordt?

Een Like en share actie kan veel indirect voordeel opleveren als je het goed opzet. Je kan informatie verzamelen over de mensen die jouw plaatje liken (let op de wet bescherming persoonsgegevens), mogelijke klanten identificeren en toestemming vragen om bijvoorbeeld een nieuwsbrief te sturen waardoor je buiten Facebook ook contact blijft houden met je (potentiële) klanten.

Ik hoor graag hoe jullie hier over denken en of jullie nog meer tips hebben.

Bron:
Faceboekgroep Hoaxmelding
Spiderworking.com
Duchtcowboys.nl

Leuk? Boeiend? Mooi? Vertel het je vrienden!
    Be social!

    Anja VG

    Content professional at Tekstbureau Van Ginneken
    Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.
    Be social!

    Latest posts by Anja VG (see all)

    Anja VG

    Tekstschrijver, content professional en redacteur, gespecialiseerd in tekst & beeld en social media, met enthousiasme voor schrijven, beeldbewerking, verse muntthee uit eigen tuin met acaciahoning en een goed boek.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *


    De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>